Az EB OVO Egyesületet azzal a céllal hoztuk létre, hogy a kutyás életmód területén olyan megoldások születhessenek, amelyek kutyának, kutyásnak és a kutya nélkül élő lakóknak is optimális lehetőséget ad az együttélésre. Munkánk során azt a tendenciát vettük észre, hogy sokszor megvan a jó szándék a városvezetők részéről (és a kutyatartók részéről is), azonban a tervezésből kimaradnak a használók. Így olyan megoldások születnek, melyek nem igazán életképesek vagy fenntarthatók. Pedig sokszor nem kell több, mint felmérni a szokásrendet, és azt megfelelő keretek közé terelni.
Óbudán 2016-ban megalapozó vizsgálatot készítettünk
Ezért találtuk ki azt a megoldást, hogy a kerületi rendszerbe illesztjük azt a kutyás programot, amely platformot ad a lokális kutyázás változásainak közösségi megvitatására. Az óbudai önkormányzat kiváló partnernek bizonyult, itt már a szlogen is sokat ígért: Óbuda – Közösséget építünk. Így kezdtük meg a munkát 2016-ban egy megalapozó vizsgálattal. Azóta folyamatosan szerepet vállalunk az edukációs programok mellett a közösségi tervezésekben is.
Így jött el a pillanat, amikor a kerületi vezetés a közösségi együttélés szabályainak rendeletét napirendre tűzte. Ez a rendelet sokféle szempontot érint, kutyásként azonban elmondható, hogy életbe lépése igen jelentős következményeket von maga után. (Közösségi együttélés szabályai című önkormányzati rendelet, melynek mellékletei a kutyafuttatásra kijelölt, illetve a kutyával nem használható területek listája.)
Felmértük a futtatókat, miközben alakult a jogszabályi háttér
III. kerületi projektünkben, az Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata által életre hívott Óbudai Felelős Gazdi Programban (ÓFGP) szereplő 2018. évi programpontok közül a futtatók felmérése és a kerületi jogszabályi háttér megalkotása szerencsés módon egy időre esett.
Itt szembesültünk azzal a ténnyel, hogy az elmúlt években végzett közösségi munkát most láthatóvá kell tennünk. A városvezetés számára pedig egy olyan szakmai anyagot készítenünk, amely alapján felelős döntést tudnak hozni a szabad kutyázást érintően. Ez összetett, ugyanakkor újszerű feladatnak ígérkezett.
Minél nagyobb területet szeretnénk kiharcolni a kutyásoknak
Célunk az volt, hogy a lehető legtöbb szabad kutyázásra kijelölt terület kerülhessen be ebbe a listába, és a lehető legkevesebb területen valósuljon meg a teljes tiltás.
Alapvetően háromféle minőség lehetséges: póráz nélküli kutyázás, pórázzal, vagy pedig teljesen kitiltott terület, ahová be sem mehetünk kutyával.
Egy listába összeraktuk azokat a területeket, ahol már most lehet, vagyis ahol most a szokásrend alapján működik a szabad kutyázás, és azokat, ahova korábbi kerületi, illetve saját felmérések alapján igény mutatkozik kijelölt területekre.
A szempontok közé a következők tartoztak: kinek a tulajdona az adott terület, ki kezeli, a közösségi tervezés alapján hogyan viszonyulnak az ott kutyázókhoz a lakók, magasabb szintű jogszabály vonatkozik-e a területre stb. Reméljük, hogy a lehető legtöbb terület bekerül a rendelet mellékletébe.
Az egyre bővülő listát kérdőívezéssel is kiegészítettük
A 2016-ban készített megalapozó vizsgálatunkat alapul véve fogtunk neki a munkának. Ebben 9 zárt és 4 nem lekerített futtató szerepelt. Majd az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. által 2015-ben készített közösségi fejlesztések felmérésében szereplő olyan területeket vettük fel a listára, amelyeket előszeretettel használnak a kutyások, és a lakók alapvetően egyetértettek az ottani kutyázással; ami 10 újabb területjavaslatot jelent.
A nyár folyamán egy kérdőívben is megkérdeztük a lakosokat, a futtatón kívül melyik területeket használják kutyázásra. Nem egészen 3 hónap alatt 602-en töltötték ki a kérdőívet interneten vagy papír alapon, melyben az Óbudai Közterület-Felügyelet is segített.
Nagy hangsúlyt fektettünk arra is, hogy a visszajelzések alapján a kijelölt helyszínek területi eloszlása javulhasson. Például a sűrűn lakott (lakótelepi) vagy a gyorsan fejlődő családi házas kerületrészekben is.
Egyesületünk a komplex közterület-használat szóvivője, így minden javaslatunk a teljes lakóközösség közterület/park használatát együtt vizsgálva, a szokásrendet ismerve, a kerületi fejlesztési irányvonalakat integrálva készül el.
Most tehát eljutottunk oda, hogy a városvezetés számára láthatóvá tettük a kutyatartói igények realizált listáját. Ez a folyamat úgy folytatódik, hogy az önkormányzat munkatársai tovább vizsgálják a javaslattételi listánkat a többi észrevétellel együtt, illetve a szeptember 30-án lezárult lakossági észrevételi időszakban beérkezett összes javaslat eredménye is befolyásolja majd a végső állapotot.
A közösségi együttélés szabályai rendelet elfogadása – jelenlegi információink szerint – novemberre várható. Bízunk benne, hogy minél több terület maradhat fent a listán! Köszönjük, hogy segítettétek a munkát és megmutattátok, hogy milyen jó a kutyás közösség Óbudán!
Alább láthatjátok a kérdőívek kiértékelését. Ti mondátok, mi összeraktuk!
Az Óbudai Felelős Gazdi Programról itt olvashatsz bővebben >>